02:00 - 06:00 CET
03:00 - 07:00 GRT
Track
by
CLASSICAL DREAMS

Renata Scoto, Soprano...
Antonino Votto, Conduc...
Τρίτη, 19 Μαρτίου 2024  4:50 CET  |  5:50 GRT
ΤΑ ΚΥΡΙΟΤΕΡΑ ΠΟΛΙΤIΣΤIΚΑ ΝΕΑ
Διατηρώντας τον θεϊκό ήχο των Στραντιβάριους
Διατηρώντας τον θεϊκό ήχο των Στραντιβάριους
Preserving the heavenly sound of Stradivarius violins
Νέα από τον παγκόσμιο τύπο


Για την βιρτουόζο βιολονίστα Αννα-Σοφι Μούττερ, μόνο ένα βιολί μπορεί να δώσει φωνή στο θαυμαστό ταλέντο της, το Στραντιβάριους της και παρομοιάζει την πρώτη φορά που το έπαιξε με την συνάντηση δυο αδελφών ψυχών «Ακούγετε όπως πάντοτε ήλπιζα», λέει. « Είναι το παλιότερο κομμάτι του σώματος και της ψυχής μου. Από την στιγμή που είμαι πάνω στην σκηνή γινόμαστε ένα, μουσικά.

Τα βιολιά Στραντιβάριους ή Στραντς, είναι τα όργανα επιλογής για τους βιολονίστες παγκοσμίου φήμης. Αλλά μόνο μερικοί λίγοι και τυχεροί καταφέρνουν στην πραγματικότητα να παίξουν με ένα από αυτά.

Η Μούττερ παρομοιάζει το δικό της με ένα αναντικατάστατο κομμάτι της τέχνης. Πράγματι, έγινε από τον Αντόνιο Στραντιβάρι, τον σπουδαιότερο οργανοποιό , ή τουλάχιστον κατασκευαστή εγχόρδων, όλων των εποχών, ο οποίος έζησε 1644 έως 1737.

Το βιολί της Μούττερ κατασκευάστηκε στην Ιταλία και είναι τουλάχιστον 250 ετών. Έχει παιχθεί από πολλούς μουσικούς στην πάροδο των ετών, συμπεριλαμβανομένης της Ουγγαρέζας βιολονίστα Jelly D'Aranyi, για την οποία ο φημισμένος συνθέτης Μορίσε Ραβέλ έγραψε το "Tzigane για βιολί και ορχήστρα".

Οπότε, τι είναι αυτό που κάνει ένα Στραντιβάριους τόσο ξεχωριστό; Σύμφωνα με την Μούττερ, είναι θέμα συνταιριάσματος προσωπικότητας και οργάνου. Για αυτήν είναι τα «βάθη του χρωμάτων και ένα απίστευτο εύρος δυναμικών» που σημαίνει ότι μπορεί να ξεχωρίσει μέσα από μια θορυβώδη ορχήστρα αλλά ταυτόχρονα να συνοδεύσει τον μαλακότερο πιανίστα.

Τα έγχορδα Στραντιβάριους μπορεί να είναι σχεδόν ανεκτίμητα για τους ανθρώπους που παίζουν με αυτά, αλλά δεν παύουν να είναι και σοβαρά πολιτιστικά αγαθά που αξίζουν εξαψήφια ποσά σε μια δημοπρασία.

Πέρυσι, ένα βιολί Στραντιβάριους του 1697 πουλήθηκε σε δημοπρασία για την τιμή ρεκόρ των 3,6 εκατομμυρίων δολαρίων. Πιστεύεται ότι κάποτε ανήκε στον Ναπολέν Βοναπάρτη. Πουλήθηκε στην σολίστα Αννα Ακίκο Μέγιερς.

Για τον Μάθιου Χάντερ, βιολίστα της Φιλαρμονικής του Βερολίνου, το να βάζει κάποιος τιμή σε ένα Στραντιβάριους είναι σαν να βάζει τιμή στην Καπέλα Σιστίνα.
«Είναι φτιαγμένη με τεχνολογία της Αναγέννησης», είπε για την Στραντιβάριους βιόλα την οποία έχει και παίζει δανεικά σαν διευθυντής ενός ανσάμπλ εγχόρδων, την Φιλαρμονική των σολιστών Στραντιβέριους. «Είναι φτιαγμένα από ξύλο με τα χέρια και μεταλλικά εργαλεία και μέχρι σήμερα, τίποτα δεν έχει φτάσει η ξεπεράσει την ποιότητα και την ομορφιά τους»

Δεν γνωρίζουμε πολλά για τον άνθρωπο που το ταλέντο του δημιούργησε αυτά τα αξεπέραστα μουσικά όργανα.

Πιστεύετε ότι ο Στραντιβάρι γεννήθηκε το 1644 στην Κρεμόνα, στην Βόρεια Ιταλία και ήταν μαθητής του Οργανοποιού Νίκολο Αμάτι. Τα όργανά του, που επίσης περιλαμβάνουν βιόλες και βιολοντσέλα φέρουν την λατινική εκδοχή του ονόματός του "Stradivarius".

«Δεν υπάρχει άλλος κατασκευαστής βιολιών που να τον ακολουθεί μυστήριο ίδιο με του Antonio Stradivari,» είπε ο Μπρούς Κάρλσον, οργανοποιός και επισκευαστής μουσικών οργάνων.

«Ήταν παραγωγικότατος, αυτό είναι σίγουρο» δήλωσε ο Κάρλσον, ο οποίος σπούδασε κατασκευή βιολιού στην Κρεμόνα, όπου έζησε και εργάστηκε ο Στραντιβάρι.

«Πιστεύω ότι είχε πολύ ξεκάθαρη ιδέα για το τι κάνει. Θα πειραματιζόταν καθʼ όλη την διάρκεια της ζωής του. Βλέπει κανείς μικρές αλλαγές στα όργανά του καθώς περνούσαν τα χρόνια», συνέχισε ο Καρλσον.

Όπως συμβαίνει με όλο τον υπερεξελιγμένο εξοπλισμό, τα Στραντιβάριους πρέπει να συντηρούνται ώστε να παραμένουν σε άριστη κατάσταση.

Την ίδια ώρα κάθε μέρα, σε ένα παρεκκλήσι της Κρεμόνα που μετατράπηκε σε μουσείο, ένας μουσικός, που ονομάζεται Αντρέα Μοσκόνι, παίζει με μια συλλογή εκλεκτών βιολιών, συμπεριλαμβανομένου ενός Στραντιβάριους του 1715, προκειμένου να διατηρήσουν το μοναδικό τους ήχο ζωντανό.

Λέει ότι αν δεν είναι τα περιποιούνται, συμπεριλαμβανομένου να παίζονται κάθε μέρα, το ξύλο σκληραίνει και χάνει την ανταπόκρισή τους και τα όργανα θα χάσουν τον πλούσιο ήχο τους.

Πράγματι, πολλοί από τους τυχερούς μουσικούς που έχουν ή παίζουν ένα Στραντιβάριους θεωρούν τους εαυτούς τους απλά φύλακες αυτών των ανεκτίμητων οργάνων.

«Αισθάνομαι μεγάλη ευθύνη να το παραδώσω στην επόμενη γενιά σε άριστη κατάσταση», λέει η Μούτερ.
Μπορεί να είναι τρομακτικό στην αρχή, αλλά οι μουσικοί συνηθίζουν, λέει ο Χάντερ. «Τώρα είμαι σε θέση να ξεπεράσω την ιδέα ότι μπορεί να κάνω κάτι χαζό και να μου πέσει ή να το χαλάσω με κάποιο άλλο τρόπο».

«Έχουμε την αίσθηση, όταν είμαστε σε περιοδεία με αυτά τα όργανα, ότι οι ιδιοκτήτες ανησυχούν περισσότερο για τα όργανα και την ασφάλειά τους από την προσωπική μας ασφάλεια», συνέχισε.

Αξίζει τον κόπο όμως και αν ο μουσικός εμπιστεύεται το Στραντιβάριους του, μπορεί να ανυψώσει τη μουσική τους. «Δεν υπάρχει κανένας λόγος να πιέσεις το όργανο να κάνει κάτι. Μπορεί να τα κάνει όλα ούτως η άλλος», είπε ο Χάντερ.

Συντάκτης: Lianne Turner, CNN
Πηγή: cnn.com
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ
Εμφάνιση παρόμοιων Top Stories

Αν η παραπάνω καταχώρηση σας φάνηκε ενδιαφέρουσα, αξίζει να ρίξετε μια ματιά στους τίτλους που ακολουθούν. Πιο κάτω, θα βρείτε σχετικά με το προηγούμενο θέματα καθώς και άρθρα του ίδιου συνεργάτη.
Για οποιαδήποτε απορία ή διευκρίνιση ως προς την αναζήτηση των TOP STORIES, παρακαλούμε, επικοινωνήστε με το Classical Radio.


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ
Αναζήτηση στο Top Stories



1234567891011121314151617181920212223242526επόμενη
ΑΦΙΕΡΩΜΑ
ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
ΣΤΟ CLASSICAL RADIO  |  18 - 24 ΜΑΡΤΙΟΥ
EVENTS
CLASSICAL RADIO