08:00 - 12:00 CET
09:00 - 13:00 GRT
Track
by
LOVELY DAY

Renata Scoto, Soprano...
Antonino Votto, Conduc...
Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2024  11:17 CET  |  12:17 GRT
ΤΑ ΚΥΡΙΟΤΕΡΑ ΠΟΛΙΤIΣΤIΚΑ ΝΕΑ
Άρθρο: "…Mία ιδιοφυία! Ο Chopin!"
Άρθρο:
“Κύριοί μου, βγάλτε το καπέλο, μία ιδιοφυία! Ο Chopin!”
από την Λήδα Παλασάντζα


Η Λήδα Παλασάντζα σπούδασε Αγγλική Φιλολογία στην Αθήνα και μετά από μία κάποια διεύρυνση καριέρας, σπουδάζει Πολιτικός Μηχανικός στη Δρέσδη. Μοιράζει το χρόνο της ανάμεσα σε Αθήνα και Δρέσδη, ισορροπώντας καθημερινά στους ρόλους της μεταφράστριας τεχνικών κειμένων, της σχεδιάστριας κατόψεων, της καθηγήτριας Αγγλικών/ Γερμανικών σε ενήλικες και της φοιτήτριας.
___________________________


1831, Δεκέμβριος, πρώτη σελίδα του πρώτου άρθρου του συντάκτη Schumann στην εφημερίδα Allgemeine Μusikalische Zeitung της Λειψίας, και πρώτο της καριέρας του. Θέμα: οι Παραλλαγές του Chopin πάνω σε μία άρια από τον Don Giovanni. Με πολλή διπλωματία έχει γίνει τελικά δεκτό το εκτενές, ενθουσιώδες άρθρο του άσημου Γερμανού συνθέτη/ συντάκτη για τον επίσης 21 ετών, περίπου εξίσου άσημο, Πολωνό συνθέτη. «Νόμιζα ότι έβλεπα το “La ci darem la mano” του Mozart μέσα από εκατοντάδες συγχορδίες»...

«μόνο για να δείξουν στον πανίστα ότι δεν βαρέθηκαν»
Η γενικότερη υποδοχή όμως, των έργων του Chopin ήταν ένα μείγμα θαυμασμού,αμηχανίας και απόρριψης. Σύγχρονοί του τον κατακρίνουν γιατί περιορίζεται στην πιανιστική μουσική, άλλοι επειδή δεν γράφει συμφωνίες, άλλοι θεωρούν τη συγγραφή όπερας το κατάλληλο εισιτήριο για την αιωνιότητα. Άλλοι δεν ξέρουν πώς να αντιδράσουν, όπως δείχνει πολύ χαρακτηριστικά ένα γράμμα του συνθέτη στους γονείς του μετά το κοντσέρτο στο Μπρεσλάου το 1830 «κανένας δεν ήξερε τι ακριβώς να κάνει μ’ εμένα... οι γνώστες του είδους δεν ήξεραν αν οι συνθέσεις μου ήταν πραγματικά καλές ή απλά έδιναν αυτή την εντύπωση». Μετά το πρώτο του κοντσέρτο στη Βιέννη γράφει στον φίλο του Titus Wojciechowski «[...] χειροκρότησαν, το πρώτο allegro εισέπραξε και «Bravo» αλλά νομίζω ότι το έκαναν πιο πολύ για να δείξουν ότι είναι γνώστες της σοβαρής μουσικής [...] Το potpourri πολωνικών τραγουδιών απέτυχε εντελώς, χειροκρότησαν μεν αλλά προφανώς μόνο για να δείξουν στον πιανίστα ότι δεν βαρέθηκαν». Ο Liszt λέει «όποιος ήξερε να διαβάζει το πρόσωπό του, μπορούσε να δει πόσο συχνά ένιωθε ότι κανένας από αυτούς τους καλοντυμένους κυρίους και κυρίες δεν καταλάβαινε τη μουσική του».

Η Μέθοδος των Μεθόδων
Όσοι όμως, τον θαύμαζαν, τον υποστήριξαν όλη τους τη ζωή όπως μπορούσαν. Ο Schumann έγραψε επαινετικά σχόλια σε κάθε ευκαιρία, ακόμα και ο κατά τα άλλα βαρύς Βορειογερμανός Brahms υποστηρίξε το έργο του και προώθησε τις εκδόσεις του. Και φυσικά, πιο πολύ από όλους ο Liszt, φίλος και ερμηνευτής των συνθέσεων του, που επέμενε ότι «η αξία των σχεδίων που έφτιαξε το εξαιρετικά ευαίσθητο πινέλο του Chopin ακόμα δεν έχει αναγνωριστεί όσο πρέπει». Πολλοί υποστηρικτές του προσπάθησαν να τον πείσουν να γράψει μια μέθοδο παιξίματος πιάνου, για να ωφεληθούν και οι επόμενες γενιές από τις μεγαλοφυιείς καινοτομίες του. Εκείνος συμφώνησε, προσπάθησε να γράψει αυτή τη «Μέθοδο των Μεθόδων», όπως την ονόμαζε. Έμεινε στις 16 σελίδες, κι αυτές γεμάτες ορθογραφικά λάθη Γαλλικών, σβησμένες και ξαναγραμμένες και πάλι σβησμένες προτάσεις. Μόνο όσοι τον είχαν δάσκαλο έμαθαν.

Η φιγούρα του Δασκάλου
Ακρίβεια, πάθος, υπομονή, ευγένεια, παιδικότητα, παγερή αποδοκιμασία για επαναλαμβανόμενα λάθη, εκρήξεις θυμού (πιο πολύ με τους μαθητές παρά με τις μαθήτριες), όλα αυτά μαζί στο ίδιο μάθημα ήταν πιθανά. Συχνά και Κυριακή, συχνά δωρεάν. Πόσο νοιαζόταν ο δάσκαλός τους, πόσο δεν άφηνε κανένα μάθημα να περάσει χωρίς να τους βοηθήσει να διορθώσουν και να προχωρήσουν, αυτό το ήξεραν μαθητές και μαθήτριες. Τα κλασσικά σχόλια μεταξύ τους δεν έλειπαν «ο Filtsch κι εγώ[...] κοροϊδεύουμε τον Gutmann, δεν παίρνει τίποτα από την τέχνη του Chopin, που έχει κάνει απίστευτη προσπάθεια να φτιάξει κάτι από αυτό το κούτσουρο», γράφει ο μαθητής Lenz και ο Mikuli λέει ότι μαζί του ήταν πιο αυστηρός ο δάσκαλος από ό,τι με άλλους π.χ. τον Gutmann. Όλοι ήθελαν λίγο παραπάνω Chopin για τον εαυτό τους. Μόνο εκείνος μπορούσε με λόγια καθαρά σα νερό και στιβαρά να τους βοηθήσει στην τεχνική, στις κρίσεις αυτοπεποίθησης, παντού. Συγκινητικά περιγράφει η άριστη μαθήτρια Emilie von Gretsch: «λίγο επειδή ένιωθα ανασφάλεια με τις νότες, λίγο εξαιτίας εκείνης της δυσκολίας που έρχεται όταν είμαστε αγχωμένοι ή λυπημένοι, δεν μπορούσα να παίξω τις νότες όπως τις άκουγα στο κεφάλι μου.[...] Μου είπε μεταξύ άλλων “νιώθω ότι δεν τολμάς να εκφραστείς [...] Βλέπω την έλλειψη αυτοπεποίθησης να γίνεται σαν πανοπλία πάνω σου αλλά μέσα από τη πανοπλία βλέπω κάτι [...] που μας το στερείς. Όταν είσαι στο πιάνο, σου δίνω απόλυτη εξουσία να κάνεις ό,τι θέλεις [...] να είσαι τολμηρή και να πιστεύεις στις δυνάμεις σου, και τότε ό, τι και να λες θα είναι πάντα καλό”»...
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ
Εμφάνιση παρόμοιων Top Stories

Αν η παραπάνω καταχώρηση σας φάνηκε ενδιαφέρουσα, αξίζει να ρίξετε μια ματιά στους τίτλους που ακολουθούν. Πιο κάτω, θα βρείτε σχετικά με το προηγούμενο θέματα καθώς και άρθρα του ίδιου συνεργάτη.
Για οποιαδήποτε απορία ή διευκρίνιση ως προς την αναζήτηση των TOP STORIES, παρακαλούμε, επικοινωνήστε με το Classical Radio.


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ
Αναζήτηση στο Top Stories



προηγούμενη1234567891011121314151617181920212223242526επόμενη
ΑΦΙΕΡΩΜΑ
ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
ΣΤΟ CLASSICAL RADIO  |  25 - 31 ΜΑΡΤΙΟΥ
EVENTS
CLASSICAL RADIO