06:00 - 08:00 CET
07:00 - 09:00 GRT
Track
by
SWEET MORNING

Renata Scoto, Soprano...
Antonino Votto, Conduc...
Τετάρτη, 18 Σεπτεμβρίου 2019  6:15 CET  |  7:15 GRT
ΤΑ ΚΥΡΙΟΤΕΡΑ ΠΟΛΙΤIΣΤIΚΑ ΝΕΑ
Ρεσιτάλ πιάνου της Έφης Αγραφιώτη
Ρεσιτάλ πιάνου της Έφης Αγραφιώτη
Διαδρομές από τον Μπαχ
στον Σεζάρ Φρανκ


Τετάρτη 30 Νοεμβρίου, 20:30

Η Έφη Αγραφιώτη, καταξιωμένη σολίστ, συγγραφέας και παιδαγωγός, παρουσιάζει ένα πιανιστικό πανόραμα τριών αιώνων με πρελούδια, φούγκες και χορικά από τον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ ως τον Σεζάρ Φρανκ και τον Τζορτζ Γκέρσουιν σʼένα μοναδικό ρεσιτάλ που ανήκει στη Σειρά ʽΜουσικές Βραδιές στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλοςʼ.

Η Έφη Αγραφιώτη δίνει το δικό της στίγμα για το ρεσιτάλ της στο Μέγαρο: «Περιλαμβάνει Πρελούδια, Χορικά και Φούγκες από την εποχή (1710) που ο Γ. Σ. Μπαχ έβαζε την πρωτοπόρο έμπνευση και την υπογραφή του εμπνέοντας όλους σχεδόν τους μετέπειτα συνθέτες για να γράψουν αριστουργηματικές συνθέσεις πάνω σε αυτές τις τρεις θεμελιώδεις φόρμες. Ο Σεζάρ Φρανκ με το μνημειώδες Πρελούδιο, Χορικό και Φούγκα (1884), έργο υψηλής δεξιοτεχνίας και υψηλού μουσικού κύρους που χρησιμοποιεί με ποικίλους, εντυπωσιακούς τρόπους –όχι μόνον πιανιστικά αλλά και συνθετικά– τις φόρμες αυτές, δίνει τον υπότιτλο στο πρόγραμμα της 30ης Νοεμβρίου στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος».

Από τον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ στον Φρανκ και στον Γκέρσουιν

Η δομή του πρώτου μέρους διαρθρώνεται σε τέσσερις ενότητες.
Η πρώτη ενότητα περιλαμβάνει δύο αποσπάσματα (αρ. 3 & 8) από τα Πρελούδια (Préludes), έργο 102 του Γκαμπριέλ Φωρέ (1845-1924), έναν κύκλο εννέα κομματιών για πιάνο που ο Γάλλος μουσουργός συνέθεσε μεταξύ 1909-1910. Ο Γκαμπριέλ Φωρέ έγραψε το ατμοσφαιρικό Πρελούδιο αρ. 3 σε σολ ελάσσονα και του έδωσε τον τίτλο «Νανούρισμα σε ρυθμό βαρκαρόλλας» (Andante, Βerceuse sur un rythme de barcarolle), ενώ για το Πρελούδιο αρ. 8 σε ντο ελάσσονα (Allegro, Scherzo tout en staccato) προτίμησε ένα περισσότερο παιγνιώδες ύφος.

Η δεύτερη ενότητα είναι αφιερωμένη στον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (1685-1750) και στον άξιο αποδέκτη της συνθετικής του παρακαταθήκης Φερρούτσιο Μπουζόνι (1866-1924). Θα ακουστεί η τετραμερής Τοκκάτα αρ. 5 σε μι ελάσσονα BWV 914 (Introduction, un poco allegro τετράφωνη fughetta, adagio, τρίφωνη fuga) και η μεταγραφή για πιάνο από τον Μπουζόνι του χορικού “Nun kommʼ der Heiden Deiland” («Τώρα έλα, Σωτήρα των ειδωλολατρών», 1708) BWV 659.

Αλλαγή κλίματος στην τρίτη ενότητα του πρώτου μέρους: ο γαλλικός ιμπρεσιονισμός συναντά τον αμερικανικό μοντερνισμό, πάντα με αφορμή τη φόρμα του πρελουδίου. Στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, ο ανατρεπτικός Κλωντ Ντεμπυσσύ (1862-1918) και ο «λόγιος της τζαζ» Τζωρτζ Γκέρσουιν (1898-1937) αναζητούσαν, ο καθένας από τη δική του σκοπιά, νέες διαστάσεις σε παλιές συνθετικές μορφές. Πρώιμος μοντερνιστής, συνειδητά αντικομφορμιστής και πολέμιος κάθε ακαδημαϊκού αισθητισμού, ο Ντεμπυσσύ, κατά την περίοδο της ωριμότητάς του, επεξεργάστηκε επί δύο χρόνια (1901-2) τη Σουίτα για πιάνο (Suite pour le piano) πριν την θέσει στην κρίση του κοινού και των ειδικών, ενώ παράλληλα μοχθούσε σκληρά για το ανέβασμα του «Πελλέα και της Μελισσάνθης», της μίας και μοναδικής ολοκληρωμένης του όπερας. Από τα τρία μέρη της σουίτας αυτής η Έφη Αγραφιώτη θα ερμηνεύσει το έντονα ρυθμικό και ζωηρό Πρελούδιο (Prélude-assez animé et très rythmé). Στο ίδιο περίπου ρυθμικό πνεύμα είναι γραμμένο επίσης το Πρελούδιο αρ. 1 (allegro ben ritmato e deciso) του κορυφαίου μοντέρνου Αμερικανού συνθέτη Τζορτζ Γκέρσουιν. Προέρχεται από τα Τρία Πρελούδια για πιάνο (1926).

Το πρώτο μέρος του ρεσιτάλ θα κλείσει με την τέταρτη ενότητα, στο επίκεντρο της οποίας βρίσκονται ο γερμανικός Ρομαντισμός και δύο συνθέτες-ορόσημα για την εποχή τους: ο Ρόμπερτ Σούμαν (1810-1856) και η Κλάρα Σούμαν (1819-1896). Η Έφη Αγραφιώτη θα παρουσιάσει δύο αποσπάσματα (αρ. 1: Nicht schnell quasi choral-όχι γρήγορα, σαν χορικό και αρ. 4: Lebhaft-ζωηρά) από το έργο Επτά κομμάτια για πιάνο σε φόρμα φουγκέτας, έργο 126 που ο Ρόμπερτ Σούμαν συνέθεσε το 1853. Εξίσου σημαντική μορφή για τον ευρωπαϊκό Ρομαντισμό υπήρξε και η Κλάρα Βικ, η σύζυγος του Ρόμπερτ Σούμαν, που ήταν ξακουστή πιανίστα και συνθέτις με διόλου ευκαταφρόνητη εργογραφία, από την οποία η Έφη Αγραφιώτη επέλεξε να παίξει το Πρελούδιο και φούγκα, έργο 16, αρ. 1, σε σολ ελάσσονα (1845).

Το δεύτερο μέρος του ρεσιτάλ απαρτίζεται από έργα δύο συνθετών δύο διαφορετικών αιώνων και εθνικοτήτων, τον Γ.Σ. Μπαχ και τον Σεζάρ Φρανκ. Πρώτα θα ακουστεί η Χρωματική φαντασία και Φούγκα BWV 903 του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.

Τοποθεσία: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε στα events του Classical Radio
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ
Εμφάνιση παρόμοιων Top Stories

Αν η παραπάνω καταχώρηση σας φάνηκε ενδιαφέρουσα, αξίζει να ρίξετε μια ματιά στους τίτλους που ακολουθούν. Πιο κάτω, θα βρείτε σχετικά με το προηγούμενο θέματα καθώς και άρθρα του ίδιου συνεργάτη.
Για οποιαδήποτε απορία ή διευκρίνιση ως προς την αναζήτηση των TOP STORIES, παρακαλούμε, επικοινωνήστε με το Classical Radio.


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ
Αναζήτηση στο Top Stories



προηγούμενη1234567891011121314151617181920212223242526επόμενη
ΑΦΙΕΡΩΜΑ
ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
ΣΤΟ CLASSICAL RADIO  |  16 - 22 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
EVENTS
ΔεΤρΤεΠεΠαΣαΚυ
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
CLASSICAL RADIO