Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024  23:28 CET  |  0:28 GRT
ΤΑ ΚΥΡΙΟΤΕΡΑ ΠΟΛΙΤIΣΤIΚΑ ΝΕΑ
Η περιπέτεια του πιάνου την Τετάρτη 20 Οκτωβρίου
Η περιπέτεια του πιάνου την Τετάρτη 20 Οκτωβρίου
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Η Ελισάβετ Κουναλάκη και η περιπέτεια του πιάνου


Τετάρτη 20 Οκτωβρίου 2010
Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος
20:30

Διακεκριμένη πιανίστρια, γνωστή για τη δεξιοτεχνία και το σφρίγος των ερμηνειών της, η Ελισάβετ Κουναλάκη ανθολογεί για το κοινό του Μεγάρου περίφημα έργα για πιάνο που αποτυπώνουν την περιπέτεια του οργάνου και της διαδρομής του στο χρόνο.

Το πρόγραμμα του ρεσιτάλ της που θα παρουσιαστεί την Τετάρτη 20 Οκτωβρίου, στις 8.30 το βράδυ, στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος, περιλαμβάνει δύο δημιουργίες του κορυφαίου Γερμανού συνθέτη Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, η φόρμα των οποίων επηρέασε τη χρήση του οργάνου στα επόμενα χρόνια, σονάτες του 18ου αιώνα από συνθέτες της ευρύτερης περιοχής της Μεσογείου – τους Ισπανούς Ματέο Αλμπένιθ, Καντάλλος και Αντόνιο Σολέρ, τον Πορτογάλο Κάρλος Σέιξας και τον Ιταλό Ντομένικο Σκαρλάτι – καθώς επίσης έργα με την υπογραφή του Έλληνα Γιώργου Σισιλιάνου και του Ισπανού Ενρίκε Γκρανάδος, ικανά να καταδείξουν την απογείωση της πιανιστικής γραφής στη διάρκεια του 20ού αιώνα.

Το ρεσιτάλ της Ελισάβετ Κουναλάκη ξεκινά με το 12λεπτο «Ich rufʼ zu dir, Herr BWV639» του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (1685-1750). Πρόκειται για ένα από τα διασημότερα χορωδιακά πρελούδια του κορυφαίου Γερμανού συνθέτη της μπαρόκ περιόδου, γραμμένο γύρω στο 1713 πάνω σε θέμα λουθηρανικού ύμνου. Το κομμάτι αυτό - που θα ακουστεί στη μεταγραφή του από τον Ιταλό πιανίστα, συνθέτη και λάτρη του Μπαχ, Φερούτσιο Μπουζόνι – «δανείστηκε» ο Ρώσος σκηνοθέτης Αντρέι Ταρκόφσκι για να επενδύσει την αριστουργηματική ταινία του Solaris.

Ακολουθεί ένας «κύκλος» από πέντε χαρακτηριστικές σονάτες του 18ου αιώνα, έργα μεγάλων συνθετών του μεσογειακού χώρου. Με πρώτη τη Σονάτα σε ρε μείζονα του Ισπανού Ματέο Αλμπένιθ (1755-1831), δημοφιλή στα νεότερα χρόνια εξαιτίας της μεταγραφής της για κιθάρα. Ισπανικής προέλευσης και η επόμενη σονάτα, η γλυκιά και μελαγχολική Σονάτα σε ντο ελάσσονα που ο Καντάλλος (1760-;) συνέθεσε σε ηλικία 35 ετών. Η Σονάτα σε ρε ελάσσονα του Πατέρα Αντόνιο Σολέρ (1729-1783) που θα ακουστεί στη συνέχεια, ανήκει στις διάσημες πιανιστικές σονάτες του Καταλανού συνθέτη, θεωρητικού της μουσικής, μαθηματικού και συγγραφέα, που αποτελούν σημαντική συνεισφορά στο ρεπερτόριο του τσέμπαλου, του φορτεπιάνο και του εκκλησιαστικού οργάνου ενώ συγκρίνονται μʼ αυτές του Ντομένικο Σκαρλάτι (με τον οποίο άλλωστε είχε μαθητεύσει). Με βάση τις καινοτομίες του δασκάλου του, ο Σολέρ έγραψε πάνω από 120 σονάτες για πιάνο διευρύνοντας όμως τη φόρμα τους: ενώ εκείνες του Σκαρλάτι αποτελούνται από ένα μέρος και σπάνια από δύο, οι σονάτες του Σολέρ αποκτούν τρία ή και τέσσερα μέρη συμβάλλοντας ακόμα περισσότερο στην οριστική μορφή της σονάτας. Τη φόρμα και τη χρωματική υφή του Ντομένικο Σκαρλάτι διαθέτουν επίσης οι σονάτες του Πορτογάλου βιρτουόζου οργανίστα Κάρλος Σέιξας (1704-1742), μία από τις οποίες περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα της βραδιάς: η Σονάτα σε σι ύφεση μείζονα. Φυσική και αναμενόμενη η συνέχεια του ρεσιτάλ με τη Σονάτα σε σι ελάσσονα, Κ27, L449 του Ιταλού Ντομένικο Σκαρλάτι (1685-1757). Του συνθέτη που έκανε το πιάνο ό,τι πριν απʼ αυτόν είχε κάνει ο πατέρας του, Αλεσάντρο, για την όπερα. Με τις νέες τεχνικές στη σύνθεση και στην ερμηνεία που εισήγαγε, προσέφερε στο όργανο αυτό μια ασύλληπτη μέχρι τις μέρες του ελευθερία. Οι 550 σονάτες που ο ίδιος αποκαλούσε «ασκήσεις», προανήγγειλαν την καθιερωμένη φόρμα της σονάτας.

Με ένα ακόμη έργο του Μπαχ, και συγκεκριμένα τη Χρωματική Φαντασία και Φούγκα σε ρε ελάσσονα, BWV 903, κλείνει το πρώτο μέρος του προγράμματος. Όπως φανερώνει ο τίτλος του, το κομμάτι αυτό - που γράφτηκε γύρω στα 1720, αναθεωρήθηκε από τον ίδιο τον Μπαχ δέκα χρόνια αργότερα κι έκτοτε έχει διασκευαστεί σε πολλές, ελαφρώς διαφορετικές εκδοχές - διαθέτει μεγάλη ζωτικότητα, άφθονους χρωματισμούς κι ένα άγριο ρετσιτατίβο.

Ως δεινή ερμηνεύτρια του συνολικού έργου του Γιώργου Σισιλιάνου (1920-2005), η Ελισάβετ Κουναλάκη επέλεξε να προσθέσει στο ρεσιτάλ της και μια πνευματώδη δημιουργία του, τις Οκτώ Παιδικές Μινιατούρες για πιάνο, έργο 23. Το έργο του κορυφαίου Έλληνα συνθέτη της λόγιας μουσικής που περιγράφει με κομψότητα και συνάμα ελαφράδα τη μέρα ενός μικρού παιδιού, γράφτηκε το 1963. Το ρεσιτάλ ολοκληρώνεται με αποσπάσματα από τη σουίτα για πιάνο Goyescas (1911), την πιο διάσημη δουλειά του Ισπανού συνθέτη και πιανίστα Ενρίκε Γκρανάδος (1867-1916), εκπρόσωπου του μουσικού «εθνικισμού». Θα ακουστούν τα μέρη: Los Requiebros, El Fandango de Candil, Quejas ó La Maja y el Ruiseñor, El Pelele. Η σουίτα Goyescas του Γκρανάδος (που υπήρξε επίσης ταλαντούχος ζωγράφος), αποτελείται από έξι κομμάτια, εμπνευσμένα από πίνακες του Γκόγια. Το έργο σημείωσε τέτοια επιτυχία ώστε τον ενθάρρυνε να τη «αναπτύξει» τρία χρόνια μετά, γράφοντας μια όπερα βασισμένη στο ίδιο θέμα.

Η Ελισάβετ Κουναλάκη αποφοίτησε από το Ωδείο Αθηνών με άριστα και πρώτο βραβείο παμψηφεί (τάξη Φοίβης Βάλληνδα). Συνέχισε τις σπουδές της στη Γαλλία με υποτροφίες της Ακαδημίας Αθηνών και της Γαλλικής Κυβέρνησης. Το 1980 αποφοίτησε με το ανώτατο δίπλωμα από το Ευρωπαϊκό Ωδείο Παρισιού (τάξη Υβόν Λεφεμπύρ) και το 1987 πήρε το μεταπτυχιακό δίπλωμα τρίτου κύκλου σπουδών από το Κρατικό Ωδείο Τουλούζης (τάξη Τερέζ Ντυσσώ). Την εξέλιξη της δουλειάς της έχουν επηρεάσει προσωπικότητες του μουσικού χώρου όπως οι Φρανς Κλιντά, Γεβγκένι Μαλίνιν, Τατιάνα Νικολάγιεβα, Βαλερύ Σαγκαϊντάτσνι και Λέον Φλάισερ. Έχει τιμηθεί με το πρώτο βραβείο του πανελλήνιου διαγωνισμού «Καίτη Παπαϊωάννου» (Αθήνα 1973) και το ειδικό βραβείο ερμηνείας έργων Σοπέν στο φεστιβάλ πιάνου «Μουσικός Ιούλιος» (Παρίσι 1980). Έχει εμφανιστεί σε ρεσιτάλ και συναυλίες μουσικής δωματίου στην Ελλάδα, την Ευρώπη (Ιταλία, Γαλλία, Ελβετία, Βουλγαρία) και την Ιαπωνία. Ως σολίστ έχει συμπράξει με όλες τις ελληνικές ορχήστρες και με σημαντικές ξένες, όπως η Κρατική Συμφωνική Ορχήστρα Τσαϊκόφσκι της Μόσχας. Εκτός από το κλασικό ρεπερτόριο, στο ενεργητικό της περιλαμβάνονται και πολλές πρώτες εκτελέσεις ελληνικών και ξένων σύγχρονων έργων, από τα οποία κάποια είναι αφιερωμένα στην ίδια.

Έχει ηχογραφήσει για την ελληνική και τη γαλλική ραδιοφωνία και έχει εμφανιστεί στην ελληνική και την ιαπωνική τηλεόραση. Η δισκογραφία της περιλαμβάνει όλο το πιανιστικό έργο του Γιώργου Σισιλιάνου (Lyra) και έργα του Γιώργου Κουμεντάκη (Σείριος). Έχει συνεργαστεί με το Τμήμα Εκδόσεων του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, το τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, καθώς και με την Εθνική Λυρική Σκηνή σε παραγωγές όπερας για παιδιά. Σημαντική είναι η παιδαγωγική δραστηριότητά της, ενώ συχνά συμμετέχει σε επιτροπές διαγωνισμών πιάνου. Είναι καθηγήτρια πιάνου στο Ωδείο «Φίλιππος Νάκας».

Τοποθεσία: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Είσοδος:  5 (Φοιτητικά/μαθητικά) -  12 -  20
210 7282333
www.megaron.gr
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ
Εμφάνιση παρόμοιων Top Stories

Αν η παραπάνω καταχώρηση σας φάνηκε ενδιαφέρουσα, αξίζει να ρίξετε μια ματιά στους τίτλους που ακολουθούν. Πιο κάτω, θα βρείτε σχετικά με το προηγούμενο θέματα καθώς και άρθρα του ίδιου συνεργάτη.
Για οποιαδήποτε απορία ή διευκρίνιση ως προς την αναζήτηση των TOP STORIES, παρακαλούμε, επικοινωνήστε με το Classical Radio.


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ
Αναζήτηση στο Top Stories



προηγούμενη1234567891011121314151617181920212223242526επόμενη
ΑΦΙΕΡΩΜΑ
ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
ΣΤΟ CLASSICAL RADIO  |  25 - 31 ΜΑΡΤΙΟΥ
EVENTS
CLASSICAL RADIO