Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2024  22:21 CET  |  23:21 GRT
ΤΑ ΚΥΡΙΟΤΕΡΑ ΠΟΛΙΤIΣΤIΚΑ ΝΕΑ
Ο Δημήτρης Σγούρος στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Ο Δημήτρης Σγούρος στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Ο έλληνας βιρτουόζος σʼ ένα μοναδικό ρεσιτάλ
ερμηνεύει αριστουργήματα του πιανιστικού ρεπερτορίου


Τετάρτη 30 Μαρτίου 2011, 20:30

Ο Δημήτρης Σγούρος, τέως παιδί-θαύμα που κατέπληξε τη διεθνή μουσική σκηνή, ώριμος πιανίστας πια, επιστρέφει στη σκηνή της Αίθουσας Χρήστος Λαμπράκης, για να κατακτήσει για μία ακόμη φορά τους πολυπληθείς θαυμαστές του, με ένα μοναδικό ρεσιτάλ την Τετάρτη 30 Μαρτίου, στις 8.30 το βράδυ.

Ένα ρεσιτάλ αποτελούμενο από δύο εξόχως απαιτητικά έργα του πιανιστικού ρεπερτορίου που από νωρίς αγάπησε και ενέταξε στο πρόγραμμα των συναυλιών του όντας ταιριαστά στο ύφος και το ταμπεραμέντο του: τη Φαντασία σε ντο μείζονα, έργο 17 του Σούμαν και τη Σονάτα σε σι ελάσσονα του Λιστ. Δύο αναμφίβολα αριστουργήματα της κλασικής μουσικής που συνδέονται μεταξύ τους και για έναν ακόμη – ιδιαίτερο – λόγο: μια αμοιβαία αφιέρωση. Ο Φραντς Λιστ αφιέρωσε την εν λόγω Σονάτα του στον Ρόμπερτ Σούμαν το 1854, σε ανταπόδοση της εκ μέρους του αφιέρωσης, μερικά χρόνια νωρίτερα, της Φαντασίας σε ντο μείζονα.

Το ρεσιτάλ πιάνου του Δημήτρη Σγούρου πραγματοποιείται στο πλαίσιο του εορτασμού των 20 χρόνων λειτουργίας του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Όταν ο Δημήτρης Σγούρος πρωτοπαρουσίασε το 2000 τη Φαντασία σε ντο μείζονα, έργο 17 του Ρόμπερτ Σούμαν στο Κάρνεγκι Χολ της Νέας Υόρκης, ο καταξιωμένος μουσικοκριτικός Χάρολντ Τσαρλς Σόνμπεργκ έγραψε στους New York Times: «Ο Σγούρος παίζει με απόλυτο έλεγχο της τεχνικής, με πλούσιο πιανιστικό ήχο, ακλόνητο ρυθμό, δύναμη και μουσικότητα». Και δεν ήταν ο μόνος.

Το έργο με το οποίο σήμερα εμφανίζεται και στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής, θεωρείται μια κορυφαία πιανιστική στιγμή που συνδυάζει το παράδοξο της τάξης μέσα στο χάος, της διαφυγής μέσα από την ακινησία και της ισορροπίας μέσα στον παραλογισμό. Γραμμένη το 1836, δηλαδή κατά τη χρονική περίοδο 1835-1838, όταν με τις σονάτες του ο Ρόμπερτ Σούμαν (1810-1856) αναζητούσε επίμονα τον έλεγχο της μεγάλης γραμμής στη σύνθεση, είναι η έκφραση του εσωτερικού σπαραγμού του για έναν ακόμη χωρισμό του από την πιανίστρια και συνθέτρια Κλάρα Βικ – και μετέπειτα σύζυγό του - εξαιτίας του πατέρα της. Δύο χρόνια αργότερα, σε γράμμα του στην αγαπημένη, διαβάζουμε: «Για να κατανοήσεις τη Φαντασία πρέπει να γυρίσεις πίσω στο δυστυχισμένο καλοκαίρι του 1836, που ήμουν υποχρεωτικά μακριά σου… Το πρώτο μέρος είναι χωρίς αμφιβολία το πιο παθιασμένο από τα έργα μου, ένα απαρηγόρητο παράπονο για την έλλειψή σου…». Το έργο του Γερμανού ρομαντικού που θεωρείται απαραίτητο στο ρεπερτόριο κάθε βιρτουόζου πιανίστα, αρχικά έφερε τον τίτλο «Obolen auf Beethovens Denkmal» δεδομένου πως γράφτηκε με αφορμή τη συγκέντρωση χρημάτων για την ανέγερση μνημείου του Μπετόβεν στη γενέτειρά του, τη Βόννη, ιδέα που υποκίνησε και υλοποίησε ο Φραντς Λιστ (1811-1886). Αν και φέρει τον τίτλο Φαντασία, μορφολογικά ακολουθεί τα πρότυπα της τριμερούς σονάτας κι αφιερώθηκε στον Ούγγρο ρομαντικό συνθέτη και βιρτουόζο πιανίστα που ήταν άλλωστε ο ικανότερος από τους ερμηνευτές της εποχής.

Δεκαεπτά χρόνια αργότερα ο Λιστ ανταπέδωσε την τιμή αφιερώνοντας στον Σούμαν τη μοναδική του Σονάτα σε σι ελάσσονα (1851-1853). Πρόκειται για το έργο που ο Δημήτρης Σγούρος θα ερμηνεύσει στο δεύτερο μέρος του ρεσιτάλ του: την πρώτη τόσο εκτενή πιανιστική δημιουργία του συνθέτη - αγαπημένου του Έλληνα ερμηνευτή από το ξεκίνημα κιόλας της καριέρας του αφού σε ηλικία μόλις επτάμισι μόλις ετών έπαιξε την «2η Ουγγρική Ραψωδία» του στη διάρκεια του πρώτου του ατομικού ρεσιτάλ - κι ένα πραγματικό μουσικό μνημείο το οποίο αφενός σημάδεψε τη ρομαντική πιανιστική φιλολογία, αφετέρου προανήγγειλε τις αρμονικές καινοτομίες των τελευταίων έργων του. Η «αχανής» και δεξιοτεχνικά απαιτητική αυτή Σονάτα του Λιστ αποτελείται από σειρά θεμάτων και μουσικών μοτίβων που αναπτύσσονται, συγχωνεύονται και εν τέλει «εκπνέουν». Η μοναδικότητά της έγκειται στην αυθεντικότητα της έμπνευσης και στις τολμηρές επιλογές ως προς τη δομή η οποία ακολουθεί τους δρόμους που είχαν ανοίξει ο Μπετόβεν με τις τελευταίες του σονάτες για πιάνο και ο Σούμπερτ με τη «Φαντασία του οδοιπόρου» (την οποία ο Λιστ είχε μεταγράψει για ορχήστρα το 1851). Με την αφιέρωση του έργου στον Σούμαν, ο μεγάλος μουσικός ήθελε έμμεσα να ευχαριστήσει αλλά και να καταθέσει επίσημα φόρο τιμής στον συνθέτη που θαύμαζε απεριόριστα όταν εκείνος βρισκόταν ήδη στην κλινική με σοβαρότατες πια ψυχικές διαταραχές. Η γυναίκα του Σούμαν όμως, η Κλάρα, όπως και ο Μπραμς υποδέχτηκαν με ευγενική ψυχρότητα την ερμηνεία της Σονάτας από τον ίδιον τον Λιστ. Ανεξαρτήτως εάν επρόκειτο για διαφορά αισθητικής μεταξύ των συνθετών ή για κάποια υποσυνείδητη καλλιτεχνική αντιζηλία, είναι γεγονός πως η Κλάρα Σούμαν δεν περιέλαβε στο ρεπερτόριο των συναυλιών της το έργο, ενώ ο μόνος ενθουσιώδης ακροατής ήταν ο Βάγκνερ μέχρι την πρώτη παγκόσμια εκτέλεση της Σονάτας που έγινε στο Βερολίνο πολύ αργότερα, το 1857, από τον Χανς φον Μπύλοφ, αγαπημένο μαθητή του Λιστ.

Γεννημένος στην Αθήνα το 1969, ο Δημήτρης Σγούρος ξεκίνησε την καριέρα του σαν επτάχρονο παιδί-θαύμα στο Ωδείο Αθηνών και μέχρι να ολοκληρώσει τις σπουδές του, είχε κερδίσει κάθε βραβείο. Συνέχισε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο του Μέριλαντ και στην Βασιλική Μουσική Ακαδημία του Λονδίνου, από την οποία αποφοίτησε με 98% -τον υψηλότερο βαθμό που δόθηκε ποτέ από την Ακαδημία.

Το 1982, σε ηλικία 12 ετών, ο Σγούρος έκανε το ντεμπούτο του στο Carnegie Hall με την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της Ουάσινγκτον, υπό τη διεύθυνση του Mstislav Rostropovich, ερμηνεύοντας το Κονσέρτο για Πιάνο αρ. 3 του Ραχμάνινοφ. Έχει ηχογραφήσει δέκα άλμπουμ που κυκλοφορούν σε πολλές χώρες, με συνθέσεις για πιάνο σόλο των Σούμαν, Μπραμς, Μπετόβεν, Σοπέν, Λίστ και Μότσαρτ, καθώς και το Κονσέρτο για Πιάνο αρ. 3 του Ραχμάνινοφ με τη Φιλαρμονική του Βερολίνου, το Πρώτο Κονσέρτο για Πιάνο του Τσαϊκόφσκι και τη Φαντασία του Τσαϊκόφσκι με τη Φιλαρμονική του Λονδίνου, το Κονσέρτο αρ. 2 του Λιστ με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Σλοβενίας και, μεταξύ άλλων, το Πρώτο και Δεύτερο Κονσέρτο για Πιάνο του Μπραμς με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Σόφιας.

Πέραν του ότι είναι ένας διεθνώς αναγνωρισμένος πιανίστας, ο Δημήτρης Σγούρος συνδυάζει την εκπαίδευση με την τέχνη. Προσκλήθηκε να δώσει διαλέξεις στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας, στη Μουσική Σχολή Toho Gakuen του Τόκιο, στο Πανεπιστήμιο Bilkent της Άγκυρας, στο Southern Methοdist University του Ντάλας στο Τέξας, και στο Νέο Ωδείο της Θεσσαλονίκης. Έχει τιμηθεί με το Διεθνές Βραβείο Leonardo da Vinci και το Βραβείο Melvin Jones, καθώς και με πολλές ακόμα ελληνικές και διεθνείς διακρίσεις. Το 1988, καθιερώθηκε ένα φεστιβάλ στʼ όνομά του στη Λιουμπλιάνα της Σλοβενίας. Έκτοτε το Φεστιβάλ Σγούρου οργανώνονται σε πόλεις στις δυο άκρες του πλανήτη, όπως το Άμστερνταμ και η Σινγκαπούρη.

Τον Μάιο του 1995, ο Σγούρος προσκλήθηκε σε ένα ρεσιτάλ γκαλά στο St. James Palace του Λονδίνου, ενώ τον Σεπτέμβριο του 1997, προσκλήθηκε να συμμετάσχει στην επέτειο για τα 859 χρόνια της Μόσχας και ερμήνευσε το Τρίτο Κονσέρτο για Πιάνο του Ραχμάνινοφ στη Μεγάλη Αίθουσα του Ωδείου της Μόσχας. Το 1998 έκανε το ντεμπούτο του στη Ρουμανία, με ρεσιτάλ σόλο και με τη συνοδεία ορχήστρας, σε όλες τις μεγάλες πόλεις της χώρας. Τον Μάρτιο του 1999 πραγματοποίησε την πρώτη του περιοδεία στη Νότια Αφρική, με ρεσιτάλ σόλο και με τη συνοδεία της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας του Γιοχάνεσμπουργκ. Τον Ιούνιο του 2000 προσκλήθηκε να δώσει την εναρκτήρια συναυλία για τα επίσημα εγκαίνια του Θεάτρου Bilkent Odeon στην Άγκυρα της Τουρκίας. Τον Απρίλιο του 2000 έκανε το ντεμπούτο του με σόλο ρεσιτάλ στο Carnegie Hall, και ηχογράφησε ένα νέο CD με σόλο πιάνο που περιλαμβάνει δύο έργα από το ρεσιτάλ του – τη Φαντασία σε ντο ματζόρε του Σούμαν και τη Σονάτα για Πιάνο αρ. 3 του Μπραμς.

To καλοκαίρι του 2004 ο Δημήτρης Σγούρος έδωσε δύο συναυλίες για την έλευση, αφή και διανυκτέρευση της Ιερής Ολυμπιακής φλόγας σε Βόλο και Αθήνα. Τον Ιούνιο του 2005 προσεκλήθη να δώσει μια Gala παράσταση στο Carnegie Hall της Νέας Υόρκης προς ενίσχυση των πληγέντων από το τσουνάμι. Τον Οκτώβριο του 2005 έπαιξε στη Μόσχα μέσα στο Κρεμλίνο για τα 60 χρόνια από το τέλος του Βʼ Παγκοσμίου Πολέμου με την Ορχήστρα του Θεάτρου Bolshoi.

Τοποθεσία: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Περισσότερα για τη συναυλία θα βρείτε στα events του classicalradio.gr

Ο Δημήτρης Σγούρος μίλησε στο Classical Radio και τον Βάνια Απέργη την Πέμπτη 24 Μαρτίου, ακούστε εδώ ολόκληρη την συνέντευξη.
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ
Εμφάνιση παρόμοιων Top Stories

Αν η παραπάνω καταχώρηση σας φάνηκε ενδιαφέρουσα, αξίζει να ρίξετε μια ματιά στους τίτλους που ακολουθούν. Πιο κάτω, θα βρείτε σχετικά με το προηγούμενο θέματα καθώς και άρθρα του ίδιου συνεργάτη.
Για οποιαδήποτε απορία ή διευκρίνιση ως προς την αναζήτηση των TOP STORIES, παρακαλούμε, επικοινωνήστε με το Classical Radio.


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ
Αναζήτηση στο Top Stories



προηγούμενη1234567891011121314151617181920212223242526επόμενη
ΑΦΙΕΡΩΜΑ
ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
ΣΤΟ CLASSICAL RADIO  |  25 - 31 ΜΑΡΤΙΟΥ
EVENTS
CLASSICAL RADIO