Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024  23:54 CET  |  0:54 GRT
ΤΑ ΚΥΡΙΟΤΕΡΑ ΠΟΛΙΤIΣΤIΚΑ ΝΕΑ
Ο Νίκος Αθηναίος απαντάει στο Classical Radio
Ο Νίκος Αθηναίος απαντάει στο Classical Radio
Ωδείο Αθηνών
2014


Με αφορμή το νέο πρόγραμμα από το Ωδείο Αθηνών, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Νίκος Αθηναίος, απαντάει στα ερωτήματα του CR και μας δίνει μία γεύση από το νέο πρόσωπο του ωδείου.

Εδώ μπορείτε να βρείτε το αναλύτικό πρόγραμμα του Ωδείου Αθηνών για το Φεβρουάριο.


Θα θέλατε να μας ενημερώσετε για τον ιστό του καλλιτεχνικού σας σχεδιασμού στο Ωδείο Αθηνών, τόσο αναφορικά με το εκπαιδευτικό μέρος όσο και τις εκδηλώσεις.

Όσον αφορά στο εκπαιδευτικό μέρος, το Ωδείο Αθηνών προσφέρει ένα ευρύτατο φάσμα εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων σε όλα τα επίπεδα, από την μουσική προπαίδεια μέχρι και την ανώτατη βαθμίδα, δηλαδή την ολοκλήρωση των σπουδών των ειδικών μαθημάτων με κάποιο πτυχίο ή δίπλωμα. Και αυτές οι δραστηριότητες περιλαμβάνουν όλα σχεδόν τα είδη μουσικής: την κλασική μουσική - που είναι φυσικά και κορμός, την βυζαντινή μουσική, μουσική τζαζ, χορό κ.ο.κ.

Από την φετεινή περίοδο έχουν αυξηθεί σημαντικά οι καλλιτεχνικές εκδηλώσεις που γίνονται στο Ωδείο, με σκοπό να προσελκύσουν ένα κοινό που δεν αποτελείται μόνο από τον κύκλο φίλων ή συγγενών των καθηγητών ή μαθητών που εμφανίζονται σ’ αυτές, αλλά ενδιαφέρεται γενικότερα να ακούσει καλή μουσική. Ήδη από την προηγούμενη περίοδο ξεκίνησε η σειρά των Masterconcerts, μία σειρά συναυλιών κυρίως προσκεκλημένων διακεκριμένων καλλιτεχνών και η σειρά εμφανίσεων του συνόλου «Κύκλος». Σ’αυτές προστέθηκαν φέτος οι συναυλίες της ορχήστρας «Ακαντέμικα Αθηνών», που φιλοξενείται – όπως και ο «Κύκλος» - στο Ωδείο, μία σειρά «Συναυλιών στο Ωδείο Αθηνών», που περιλαμβάνει κυρίως συναυλίες των καθηγητών μας με συμμετοχή ή όχι εξωτερικών καλλιτεχνών, μία σειρά διαλέξεων με θέμα την «Μουσική Ανάλυση» (με συμμετοχή διακεκριμένων συνθετών και μουσικολόγων), δύο κύκλοι σεμιναρίων («Μπαρόκ» και «Η φωνή στον 20ο και 21ο αιώνα». Το πρόγραμμα αυτό εμπλουτίζεται και με άλλες μεμονωμένες εκδηλώσεις ή σεμινάρια, που δεν περιλαμβάνονται όμως στο καθαυτό πρόγραμμα του Ωδείου.


Επιδιώκετε συνεργασίες με φορείς στο εσωτερικό και το εξωτερικό της χώρας μας, και με ποια κριτήρια και προϋποθέσεις;

Εννοείται ότι συνεργασίες με φορείς του εσωτερικού είναι επιθυμητές και ευπρόσδεκτες. Αναφέρω ενδεικτικά αυτή την στιγμή το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (η οποία προήλθε ως γνωστόν από τα «σπλάχνα» του Ωδείου μας. Με το εξωτερικό τα πράγματα είναι κάπως πιο πολύπλοκα, ωστόσο και εδώ υπάρχουν πρώτες επαφές με ανώτατα μουσικά ιδρύματα, από τις οποίες προσδοκούμε κάποια καλά απότελέσματα.


Θα θέλατε να μας ενημερώσετε σχετικά με τη νεοσύστατη ορχήστρα ACADEMICA.

Η πρωτοβουλία προήλθε από τους ίδιους τους μουσικούς, που μένοντας μετέωροι λόγω των εξελίξεων στα μουσικά πράγματα του τόπου μας («Χρώματα», ΕΡΤ), αποφάσισαν να επανέλθουν δυναμικά και σε πείσμα των καιρών στο προσκήνιο. Η ορχήστρα φιλοξενείται στο Ωδείο Αθηνών, υποστηρίζεται αποφασιστκά και με αφιλοκέρδεια από τον μουσικό σύλλογο «Ερατώ» και έχει πραγματοποιήσει με μεγάλη επιτυχία ήδη τρεις συναυλίες στο Ωδείο. Θα ακολουθήσουν μέχρι τον Μάιο ακόμη τέσσερεις – μία κάθε μήνα. Ελπίζουμε όλοι, η ορχήστρα αυτή να βρει γρήγορα την θέση της στην μουσική ζωή του τόπου.


Οι νέες τεχνολογίες έχουν ή θα έχουν θέση στο Ωδείο Αθηνών;

Η αλήθεια είναι σε ορισμένα θέματα ο χρόνος έχει περάσει ελαφρά λίγο έξω από το Ωδείο Αθηνών. Στον τομέα της τεχνολογίας σίγουρα υπάρχουν ελλείψεις. Επιδίωξή μας είναι να αλλάξει σταδιακά αυτή η κατάσταση. Όσο γρηγορότερα, τόσο το καλύτερο.


Η σύγχρονη δημιουργία απασχολεί το Ωδείο Αθηνών;
Εάν ναι, με ποιο τρόπο θα την υποστηρίξετε;


Βεβαιότατα! Κατ’ αρχή υπάρχει εδώ ένα πολύ αξιόλογο τμήμα ανωτέρων θεωρητικών κσι σύνθεσης. Ανέφερα προηγουμένως την παρουσία εδώ του συνόλου «Κύκλος», που ασχολείται κυρίως με την μουσική του 20ου και 21ου αιώνα. Η σειρά των διαλέξεων με θέμα την Μουσική Ανάλυση εστιάζει επίσης κυρίως στην σύγχρονη δημιουργία. Όμως σίγουρα μπορούν να γίνουν στο Ωδείο Αθηνών περισσότερα, όπως π.χ. η δημιουργία ενός ειδικού τμήματος Σύγχρονής Μουσικής, με μαθήματα, διαλέξεις, σεμινάρια αλλά και – προ παντός – με συναυλίες και πρώτες εκτελέσεις νέων έργων.

Η δημιουργία νέων τμημάτων γενικότερα (όχι μόνο για τη σύγχρονη μουσική) απαιτεί σκέψη, προετοιμασία και χρόνο. Και ο τελευταίος πρέπει πρώτα να βρεθεί!


Πιστεύετε οτι η θεωρητική προσέγγιση της μουσικής και κατ´ επέκταση των τεχνών συντελεί στην διαμόρφωση των σπουδαστὠν σε μουσικούς και καλλιτέχνες με την ευρεία ἐννοια του όρου;

Δεν υπάρχει «θεωρητική προσέγγιση» ούτε στην μουσική ούτε σε οποιαδήποτε άλλη μορφή τέχνης. Για να γράψει κανείς ένα καλό και σωστό κείμενο πρέπει να έχει μελετήσει πρώτα γραμματική και σύνταξη. Όπως και κάθε άλλη «γλώσσα», μορφή διαλόγου ή επικοινωνίας – όπως είναι και η Τέχνη, βασίζεται και η μουσική σε ορισμένους κανόνες. Αυτό όμως δεν είναι θεωρία, δηλαδή κάτι υποθετικό και αφηρημένο, αλλά ένα συμπυκνωμένο απόθεμα γνώσεων, διαμορφωμένο από την πρακτική εμπειρία αιώνων.

Ναι, πρέπει λοιπόν να γνωρίζει ο μουσικός, ο καλλιτέχνης, τους κανόνες της τέχνης του για να μπορεί να την χειρίζεται κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ
Εμφάνιση παρόμοιων Top Stories

Αν η παραπάνω καταχώρηση σας φάνηκε ενδιαφέρουσα, αξίζει να ρίξετε μια ματιά στους τίτλους που ακολουθούν. Πιο κάτω, θα βρείτε σχετικά με το προηγούμενο θέματα καθώς και άρθρα του ίδιου συνεργάτη.
Για οποιαδήποτε απορία ή διευκρίνιση ως προς την αναζήτηση των TOP STORIES, παρακαλούμε, επικοινωνήστε με το Classical Radio.


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ
Αναζήτηση στο Top Stories



προηγούμενη1234567891011121314151617181920212223242526επόμενη
ΑΦΙΕΡΩΜΑ
ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
ΣΤΟ CLASSICAL RADIO  |  25 - 31 ΜΑΡΤΙΟΥ
EVENTS
CLASSICAL RADIO